طراحی سیستم های تصفیه آب و فاضلاب

دوشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۰۳:۱۹ ب.ظ

دیفیوزر هوادهی

دیفیوزر هوادهی وسیله ای است که به طور عمده در تصفیه خانه های فاضلاب برای انتقال هوا و اکسیژن به جریان فاضلاب جهت انجام عمل تصفیه (تصفیه فاضلاب شهری، فاضلاب صنعتی، فاضلاب بیمارستانی، فاضلاب بهداشتی و …) استفاده می گردد.

دیفیوزر های هوادهی زمانی در تصفیه خانه های فاضلاب به کار برده می شوند که از فرآیندهای هوازی تصفیه فاضلاب استفاده شود.

کاربرد دیفیوزر:

۱- واحد هوادهی تصفیه خانه فاضلاب

۲- واحد متعادلساز تصفیه خانه فاضلاب

۳- واحد هاضم هوازی لجن

۴- استخرهای پرورش ماهی

۵- حذف گاز CO2

۶- اکسیژن رسانی به رودخانه و …


انواع دیفیوزر

دیفیوزرها از نظر حباب تولیدی به دو دسته تقسیم می شوند: ۱- دیفیوزر های حباب ریز (fine bubble)  ۲- دیفیوزر های حباب درشت (Coarse bubble)

دیفیوزر های حباب ریز به دلیلی کوچکتر و همچنین بیشتر بودن حباب تولیدیسطح تماس بیشتر و انتقال سریعتر به سیال دارند ولی دیفیوزرهای حباب درشت جریان یکنواخت تری را در سیال ایجاد می نمایند.

دیفیوزر ها از نظر شکل ظاهری نیز به سه دسته تقسیم می شوند:

۱- دیفیوزر دیسکی (Disc Diffuser)

۲- دیفیوزر لوله ای (Tube Diffuser)

۳- دیفیوزر بشقابی (Plate Diffuser)

از بین تقسیم بندی های بالا دیفیوزرهای دیسکی نسبت به سایر انواع کاربرد بسیار بیشتری دارند. چرا که دیفیوزر دیسکی در برابر گرفتگی بسیار مقاوم بوده و دارای نصب آسان می باشد. این نوع دیفیوزر بسته به حجم هوای عبوری در سایزهای مختلف (قطر ۱۰ اینچ، ۱۲ اینچ و …) وجود دارند.

از آنجایی که واحد هوادهی در تصفیه خانه های فاضلاب به شدت حائز اهمیت می باشند، باید در انتخاب نوع و تعداد دیفیوزرها بسیار دقت نمود.

در واحد هوادهی با توجه به مشخصات طراحی تصفیه خانه میزان هوای مورد نیاز محاسبه می گردد، سپس با توجه به این اطلاعات بلوئر هوادهی مناسب انتخاب می گردد و در آخر با توجه به دبی هوای ورودی تعداد دیفیوزر ها طراحی و محاسبه می گردد. در واحدهای متعادلساز و هاضم هوازی لجن اغلب از دیفیوزر های حباب درشت استفاده می گردد.

 


کاتالوگ دیفیوزر های هوادهی

دیفیوزر های هوادهی از نظر جنس نیز دسته بندی می شوند. اغلب دیفیوزر ها در قدیم از جنس فلزات ضد زنگ و یا سرامیک ساخته می شدند. اما امروزه اغلب از جنس EPDM و یا PTFE که نوعی پلیمر با مقاومت شیمیایی، الکتریکی و حرارتی بسیار بالا هستند، ساخته می شوند.

شرکت آب پاک تامین کننده انواع دیفیوزر هوادهی در برندهای مختلف Jager، Kam Air، Longtech، Aquaflex، Ecologix، Supratec و … می باشد.

برای دریافت کاتالوگ محصولات بر روی لینک های زیر کلیک نمایید.

کاتالوگ دیفیوزر Jager-HD270

کاتالوگ دیفیوزر Jager-HD340

کاتالوگ دیفیوزر KamAir

کاتالوگ دیفیوزر  Ecologix

کاتالوگ دیفیوزر Supratec

کاتالوگ دیفیوزر Aquaflex

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۱۷
مهندسی فاضلاب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی