طراحی سیستم های تصفیه آب و فاضلاب

يكشنبه, ۹ تیر ۱۳۹۸، ۰۴:۳۲ ب.ظ

تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال

یکی از بخش های تصفیه فاضلاب، تصفیه بیولوژیکی می باشد. اصولا تصفیه بیولوژیکی فاضلاب در پایه فعالیت میکروارگانیسم ها طراحی می گردد. با توجه به نوع میکروارگانیسم ها این روش به دو دسته هوازی و بی هوازی تقسیم می گردد. تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال یکی از رایج ترین روش های هوازی تصفیه فاضلاب می باشد.

در روش های بیولوژیکی هوازی تصفیه فاضلاب، میکروارگانیسم ها در حضور اکسیژن محلول فعالیت دارند، رشد و تکثیر می شوند و از مواد آلی موجود در فاضلاب تغذیه می کنند و عمل تصفیه فاضلاب را بدین صورت انجام می دهند.

تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال

 

این نوع روش تصفیه فاضلاب شامل فرآیند ها مختلف می باشد. که اساس تمام آنها بر فعالیت باکتری های هوازی بوده و فقط در برخی عوامل دیگر با یکدیگر تفاوت دارند.

یکی از مهم ترین، رایج ترین و پر کاربردترین این فرآیندها، فرآیند لجن فعال می باشد. تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال از حدود ۱۰۰ سال پیش طراحی و اجرا شده است و به مرور زمان با ایجاد تغییراتی در جهت افزایش راندمان و کیفیت، انواع مختلفی از این روش طراحی شده است.تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال

انواع روش لجن فعال

  1. فرآیند لجن فعال متعارف
  2. فرآیند لجن فعال با هوادهی گسترده (EAAS)
  3. فرآیند تثبیت تماسی
  4. فرآیند SBR
  5. فرآیند نهراکسیداسیون
  6. فرآیند اکسیژن خالص و …

یکی از ویژگی های فرآیند لجن فعال آن است که جهت تصفیه انواع فاضلاب ها اعم از فاضلاب شهری، صنعتی، بهداشتی و هر گونه فاضلابی که قابل تصفیه بیولوژیکی باشد، می توان از این روش استفاده نمود.

 


شرح فرآیند لجن فعال:

روش لجن فعال شامل چندین مرحله و چندین واحد مختلف می باشد که بسته به نوع پروژه و مشخصات و آنالیز فاضلاب طراحی می گردد.

۱- واحد متعادلساز:

مخزن متعادلساز یکی از واحدهای است که در صورت نیاز اجرا می گردد. در یک تصفیه خانه جریان ورودی فاضلاب معمولا در ساعات مختلف از شبانه روز دارای پیک و کاهش دبی است. معمولا در آخر شب میزان دبی ورودی کمتر و در طول روز میزان فاضلاب تولیدی بیشتر خواهد بود، همچنین کیفیت فاضلاب ورودی در ساعات مختلف از شبانه روز نیز یکسان نمی باشد.. به همین علت جهت تعدیل نوسانات بار آلی هیدرولیکی فاضلاب مخزن متعادلساز اجرا می گردد.


معمولا برای این واحد، زمان ماندی بین ۶ تا ۲۴ ساعت در نظر می گیرند. جریان فاضلاب از این مخزن بوسیله پمپ های لجن کش به واحد بعدی منتقل می گردد.

۲- واحد هوادهی:

این واحد یکی از مهم ترین و اصلی ترین واحد های فرآیند لجن فعال می باشد. در واحد هوادهی بسته به نوع روش لجن فعال زمان ماند مختلفی در نظر گرفته می شود.

در این مخزن کار عمده توسط میکروارگانیسم ها و در حضور اکسیژن محلول صورت می گیرد. میکروارگانیسم ها مواد آلی موجود در فاضلاب را جذب و اکسید می نمایند. در فرآیند لجن فعال با توجه به این که کدام نوع فرآیند اجرا شود همچنین با توجه به میزان بارگذاری آلی و … زمان ماندی جهت انجام عمل هوادهی در نظر گرفته می شود.


به عنوان مثال در فرآیند متعارف ۵ تا ۱۴ ساعت، و در هوادهی گسترده ۱۸ تا ۳۶ ساعت زمان ماند هوادهی در نظر گرفته می شود.

فرآیند هوادهی گسترده تفاوتی که با سایر روش ها دارد در این است که زمان ماند و سن لجن افزایش یافته و همچنین میزان بارگذاری آلی در مخزن هوادهی کمتر شده است و این تغییرات باعث شده که نسبت به سیستم متعارف مقاومت بیشتری در برابر شوک های آلی و هیدرولیکی داشته باشد و همچنین از راندمان تصفیه بالاتری برخوردار می باشد.

۳- واحد ته نشینی:

در مخزن ته نشینی توده بیولوژیکی تشکیل شده در واحد هوادهی از جریان فاضلاب جدا شده و مواد معلق موجوددر فاضلاب همراه با لجن بیولوژیکی ته نشین می گردند.


مزایای روش لجن فعال:

  • راندمان تصفیه بالا بیش از ۹۰ درصد
  • مقاومت در برابر نواسانات کمی و کیفی فاضلاب ورودی
  • عدم تولید بوهای نامطبوع به دلیل هوادهی بیشتر
  • قابل استفاده برای ظرفیت های بالا و همچنین ظرفیت های بسیار کم (مجتمع های مسکونی، تجاری، تفریحی، هتل ها، بیمارستان و …)
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۰۹
مهندسی فاضلاب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی